Elérhetőség
info[kukac]it-assist.hu
+36709384285
Elérhetőek vagyunk
Hétfőtől - Péntekig:
09:00-16:00

A home office ártalmai – így védekezz ellenük!


A home office meg békét és háborítatlan munkavégzést ígért, ahol legfeljebb csak a céggel, illetve emaileken keresztül az ügyfelekkel kell tartani a kapcsolatot. Habár vannak előnyei, csak akkor működőképes az otthoni munkavégzés, ha nagyon komoly szabályokat tudunk hozzá lefektetni.

Miért terjed a home office?

Mert egyre több olyan rugalmas munkakör vagy feladatkör van, aminél sokkal olcsóbb és hatékonyabb egy home office alapú munkavégzés. Csak néhány pozitív példa, hogy miért jó megoldás ez a cégnek:

  • Egy nagy iroda fenntartása eszméletlenül drága.
  • Egy kreatív munkakörben dolgozó embert nem a legjobb szigorú munkaidő keretek közé szorítani.
  • Ha nem kell utaznia a dolgozónak, az utazási támogatáson spórolhat a cég, ő pedig produktívabb maradhat.
  • Ha több idejük marad a családra és saját dolgaik intézésére, szintén produktívabbá válnak.
background-coffee-cup-951230

A ritmus hiánya

Az egyik legsúlyosabb probléma a home office kapcsán az életritmus hiánya. Egy normál munkahelynél elő kell készülni a munkára, bemenni a munkahelyre, dolgozni kell ebédig, ebédelni, majd dolgozni a zárásig és hazamenni. Vagy valami ilyesmi.

Ha nem szokott hozzá az önálló életritmus kialakításához, akkor gyorsan összekavarodnak a dolgok és folyton késésben lesz annak ellenére, hogy amúgy több ideje lenne mindenre. 

A munkaidő és a munkán kívüli idő összekeveredésével felborulnak az étkezései, elvesztegeti a szabadidőd és mentálisan, illetve fizikálisan is érezni kezdedi a folyamatos fáradtság tüneteit. Sokan képtelenek a “munkában hagyni a munkát”, ha viszont a munkahelye otthon van, az éles határ nélkül még zavarosabbá és frusztrálóbbá válhat az élete.

Mivel nincs felügyelet, ezért azt se fogja észrevenni, hogy mondjuk 5-6-7 órája a gerince számára katasztrofális pózban üldögél. Jönnek a fájdalmak, kopások, gerincsérvek és így tovább…

Fontos, hogy alakítson ki egy nagyjából fix menetrendet, ami mellett jut idő Önre is! Étkezés, mozgás, rekreációs tevékenységek, alvás, meg szociális funkciók.

alarm-alarm-clock-analog-714701

Túl kevés pihenés

Az előbb említett ritmusdologból következik, hogy túl keveset fog pihenni. “Áh, még megnézem azt a táblázatot lefekvés előtt.” “Még van időm erre a filmre, reggel úgysem kell korán kelnem.” “Négy-öt óra alatt végzek is a feladattal, ha nem tartok szünetet.”

Erre még rájön az, ha nem számolja az időt és elhúzódik a munkaidőt. Vagy túl sok infokommunikációs eszköz van a közelben és a hasznos munkaidő közben túl sokat netezünk.

Ez nem jó. 

Idővel egyre nehezebben tud koncentrálni, ideges, fáradt lesz, aztán jönnek a fizikai tünetek is. 

Ezt szerencsére több módon is meg tudodja akadályozni. Első lépésként az előbb említett fix menetrendet ajánlom. Másodikként vezessen be a Pomodoro-ciklusok használatát. (Röviden: 25 perc munka, 5 perc szünet. Frissíti az agyat, javítja a koncentrációképességet, kíméli a szervezeted.) Harmadjára: vezessen statisztikát a munkaidőről! Erre jó például a Toggl. Negyedjére pedig vezessen be rekreációs tevékenységeket: sétáljon, edzen, esetleg keressen valami fizikai aktivitással járó hobbit. 

woman-2197947_1920

Túl sok pihenés

A home office kényelmében sokszor nem vagyunk rákényszerítve a mozgásra. Minden kéznél van, ráadásul utazni sem kell, pláne gyalogolni. Fiatal, gyerek nélkül és 2-3 kilométer séta helyett már ül is az autóba? 

Munkától függetlenül szükséges olyan edzésformát találni, ami rendesen átmozgat. Fizikai munkát végző barátaim szoktak visszavágni azzal, hogy “de hát munka után már nincs erőm mozogni”, viszont ez egy nagyon veszélyes dolog. A munka során fix mozdulatokat végzzen, nem kiegyensúlyozott mértékű terhelés éri a szervezetét. A szellemi oldalon se tudja levezetni a stresszt. A hétvégi piálás nem számít, még ha azt is hiszi. (Az emberek nem tudják felmérni a saját szokásait, dolgaikat.)

Visszatérve a home office-ra: a megoldás az, hogy mozogjon! Ha fáj a dereka, izületei, érdemes úszással, esetleg orvosilag hitelesített gyógytornával kezdeni. A kardió jó, futás, nordic walking nagyon hasznos. Erőnléti edzésbe ne ugorjon bele zéró háttérrel, maximum profi személyi edző tanácsaival.

people-2604149_1920

Izoláció: a home office mentális veszélye

A home office arra is nagyon jó, hogy az izolációtól totál bekattanjon.

A fő probléma itt is az, hogy olyan nagyon nem feltétlenül kell kimennie sokszor a lakásból, házból. Korrekt áron tud házhoz rendelni kaját, bármit. Az ügyintézés legnagyobb része elektronikus úton zajlik. Szórakozás? Ott a net.

Az előbb említett negatívumok mellett szellemi irányból fog gondokat tapasztalni, pláne akkor, ha introvertált típus. Nálam ez általában úgy kezd jelentkezni, hogy egyre türelmetlenebb leszek, egyre kevésbé hatékony, ráadásul a szövegíráshoz is egyre kevésbé jön az ihlet.

Megoldás: lazább közösségi programok, lehetőleg távol a lakástól. Itt is futást, nordic walkingot mondok, de mondjuk a túrázás is jó hobbi. Én airsoftozni fogok, ha végre rendbejön a hátam. (Igen, a kevés mozgás miatt elkezdett vacakolni a gerincem. Hiába kezdtem el mozogni és hanyagoltam a rossz szokásokat, az évek alatt összegyűlt dolgok beütöttek.)

Forrás: https://itzen.hu

Kapcsolódó bejegyzések

IT-Assist.hu
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Add a Comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .



Hírlevél

Ne maradjon le az Újdonságokról, Akciókról, Kedvezményekről. Iratkozzon fel Hírlevelünkre!
Adatait biztonságban tároljuk és bizalmasan kezeljük, harmadik félnek nem adjuk ki!

error: A tartalom védett!!!